SoundCloud Go – Een mid-priced abonnement

De meeste streaming muziekdiensten hebben al vanaf de start een betaalde abonnementsversie. Soundcloud was hierop een uitzondering en een soort vreemde eend in de bijt. Een dienst waarbij ook nog nummers te downloaden waren als muziekbestand maakte het al helemaal apart. Vorig jaar maart kwam daar de betaalde variant Soundcloud Go bij. Onlangs maakt Soundcloud bekend  een tweede goedkopere variant te introduceren.

Soundcloud Go

De nieuwe variant heet Soundcloud Go. Inderdaad exact dezelfde naam, deze neemt het over van het voormalige abonnement en het duurdere abonnement gaat nu Soundcloud Go+ heten. De goedkope variant gaat $5,- kosten en de duurdere tussen de $10 en $13 (afhankelijk van het platform). De iOS variant is duurder, waarom? Geen idee, maar het lijkt een rare keuze.

Wat is het verschil?

Het verschil is dat de plus variant ongeveer 30 miljoen extra nummers heeft ten opzichte van de goedkopere variant (resp. 150 en 120 miljoen in totaal). Beide varianten hebben sowieso het voordeel dat hierdoor niet naar reclame geluisterd hoeft te worden.

Extra voordelen?

Een logische reden voor verschillend geprijsde varianten van een streamingdienst zou de kwaliteit van de stream kunnen zijn. Immers Deezer biedt zo ook een Elite variant met HiRes muziek, en Tidal is überhaupt om die reden populair. Echter lijkt dit, althans er is niets over bekend, bij Soundcloud niet het geval te zijn.

Een andere reden zou eventueel het offline beschikbaar maken van muziek kunnen zijn, echter bieden beide varianten dit. Het lijkt dan wellicht ook eerder een noodgedwongen optie om de drempel wat te verlagen.

Soundcloud in zwaar weer?

Partyscene vermeld de optie al . Het ging al eerder met Soundcloud niet al te goed op financieel vlak en dus werd Soundcloud Go geintroduceerd. Echter met een gelijk geprijsde dienst wordt het afsnoepen van klanten van de gevestigde orde (Spotify, Deezer, Apple) een zware klus. In een eerder artikel op dit blog werd al eens aangestipt hoeveel potentie, maar ook zeker concurrentie de markt van streamingdiensten biedt.

Een logische optie is dan ook om de prijsvechter te worden. Dit hebben we nog niet eerder gezien aangezien de meeste diensten ongeveer eenzelfde prijs rond de tien euro hanteren.

Door een prijs op de helft van dat niveau te handhaven lijkt het al een stuk interesanter qua propositie: Veel muziek, geen reclame, en offline beschikbaarheid.

De toekomst

Wat zou deze move kunnen betekenen voor de industrie? Vergeet niet dat Soundcloud, ondanks dat het financieel niet top presteert, een enorm populaire dienst is. Met ongeveer 175 miljoen gebruikers is het geen kleine jongen te noemen. De beweging zal dus zeker niet onder de radar blijven. Maar wat gaan we zien, prijzenslagen? Abonnementsvarianten?

Prijzenslagen

Aangezien de streamingmarkt nog steeds enorm groeit lijken prijzenslagen in eerste instantie niet de meest voor de hand liggende keuze. Immers er is nog genoeg markt te verdelen onderling.

Meer verschillende abonnementsvormen lijken een logischere keuze. Spotify met name zou hierin wel eens de markt kunnen ontketenen. Als marktleider zijn zij ook één van de weinige die nog niet Hi-Res muziek aanbieden of alles überhaupt in Hi-Res hebben.

Naarmate internetsnelheden, mobiele internetsnelheden, datalimieten steeds minder negatieve invloed hebben op het streamen van muziek wordt het ook logischer om hiermee iets te doen. Het aankomende MQA geluidsformaat kan hier mede wel eens aan bijdragen.

Een andere optie is natuurlijk overnames. Zoals in elke markt in een overname een snelle stap naar (het kopen van) marktaandel. Echter is Soundcloud dan nog niet direct een slimme investering.

De toekomst van Soundcloud

Waar soundcloud ooit een populair platform was voor aankomende/hobby artiesten, lijkt het zich meer en meer richting de van origine commerciele jongens te bewegen. Het is alleen de vraag of het zichzelf daarmee niet een beetje verloochent en of het niet te laat is.

Tagged with: ,
Geplaatst in Streaming muziek

Plaats een reactie

Follow Audio Industrie updates on WordPress.com
komende feestdagen
  • King's Birthday april 27, 2024 Public holiday
  • Liberation Day mei 5, 2024 Public holiday
  • Ascension Day mei 9, 2024 Public holiday